
Nu men door de Coronacrisis niet meer de chauffeur of conducteur hoeft te passeren, is het aantal zwartrijders in het Openbaar Vervoer gestegen tot 20%. Voor de crisis reisde gemiddeld 1% van de bus- en trampassagiers zonder te betalen.
In treinen en metro’s worden veel minder zwartrijders betrapt, omdat de stations van automatische poortjes zijn voorzien. Deze controlemiddelen zijn op bus- en tramhaltes niet of nauwelijks mogelijk. Zwartrijden werd normaal gesproken tegengegaan door passagiers te verplichten bij de chauffeur of conducteur in te stappen, maar die hebben vanwege de dreiging van het coronavirus niet langer de taak om kaartjes te verkopen of te controleren. Er zijn nog wel conducteurs op de tram om toe te zien op de openbare orde en om deuren te openen en te sluiten, zodat passagiers de knoppen niet hoeven aan te raken. Ook vinden minder controles door surveillanceploegen plaats. Veel zwartrijders maken misbruik van de situatie en checken niet meer in of uit, aldus koepelorganisatie OV-NL tegen nieuwssite NU.nl.
Spugende reizigers vormen een ware plaag
Behalve van de crisis en zwartrijders heeft het openbaar vervoer ook steeds meer last van gewelddadige incidenten. Vooral spugende reizigers vormen een ware plaag. Er wordt naar personeel en passagiers gespuugd, maar ook naar knopjes en deuren. Het zijn met name baldadige jongeren die zich vervelen.
Bron: beveiligingnieuws.nl